Op de avond voor

Goede Vrijdag is de Here Jezus in de hof van Getsemane. Daar bidt Hij.
Hij ziet op tegen het lijden dat steeds dichterbij komt. Zijn zweet valt als bloeddruppels op de grond.
Toch is Jezus niet machteloos. Hij wordt kort daarna gevangengenomen, maar dat gaat niet tegen Zijn wil in.
Bij het voorbereiden van de preek voor Goede Vrijdag las ik dat het cohort soldaten dat voor Jezus naar de tuin komt waarschijnlijk uit ongeveer 600 soldaten bestond. Jezus gaat hen niet uit de weg. 
Hij gaat recht op hen af en vraagt wie ze zoeken. Als ze antwoorden dat ze Jezus uit Nazareth zoeken zegt Hij: “Ik ben het”.
Dat ene zinnetje is voldoende om alle 600 soldaten achteruit te laten deinzen en op de grond te laten vallen.
Ik probeerde het me voor te stellen: in onze kerkzaal passen misschien 300 mensen als je de banken weg denkt. 

Twee keer zo’n zaal vol mensen die massaal achteruit stapt en op de grond valt. 
Het laat iets zien van de macht van Jezus. Hij gaat vrijwillig mee. Hij wordt niet gedwongen.
Dat is belangrijk. Jezus sterft voor ons omdat Hij dat wil. Hij kiest er heel bewust voor om Zijn leven voor u en mij te geven, hoe moeilijk Hij het ook vindt. 
Hij grijpt de kansen niet die Hij heeft om weg te kunnen lopen, om de soldaten op de vlucht te jagen of om later Pilatus over te halen om Hem vrij te laten. 
Hij stapt naar voren, laat zich gevangen nemen en uiteindelijk zelfs doden.
Uit die daad spreekt een onvoorwaardelijke liefde die zo groot is, dat ik er niet bij kan. Het maakt me stil. Blijkbaar ziet God zoveel in ons dat Hij ons kostte wat het kost wil redden.
De Bijbel is daar heel duidelijk over: God ziet Zijn eigen beeld in ons. Hij ziet ons als Zijn kinderen. 
Daarom heeft Hij alles voor ons over. Wat er ook gebeurt, Hij wil niet verder zonder ons. 
God dank mogen we verder met Hem. Op het Paasfeest bewijst Jezus dat Hij niet alleen macht heeft over groepen Romeinse soldaten. 
Hij is sterker dan de dood. Op zondagochtend, de eerste Paasdag, staat Hij op. Zelfs het graf kan Hem niet tegenhouden. 
Hij pakt Zijn, mijn en uw leven op en gaat verder, met ons. 
Op Goede Vrijdag en Pasen toont God Zijn macht. 
Jezus sterft en staat op uit het graf. Maar boven alles toont Hij Zijn onvoorwaardelijke liefde voor mensen, voor u, voor jou en voor mij. 
We vieren feest, want Jezus leeft. Door Zijn liefde leven wij met Hem, voor eeuwig.

Johan